perjantai 19. kesäkuuta 2020

Kyreniuksen maaherruudesta


Luuk. 2:2 ”Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana.

Tästäkin on sanottu että olisi raamatullinen kömmähdys, koska Publius Sulpicius Quirinius tuli Syyrian maaherraksi vasta v. 6 jKr.
Kömmähdys kuitenkin on suomalaisessa käännöksessä, ei alkuperäisessä jumalansanassa.

Kun ei liion kreikkalaisessa eikä aramealaisessa teksteissä puhuta mitään maaherroista vaan johtajan tai korkean toimeenpanevan virkamiehen asemassa olevasta henkilöstä.

Ja kyllä Quirinius ainakin Tacituksen mukaan oli siihen aikaan sillä alueella keisarin lähettämänä jonkinlaisena virkamiehenä.

Josefus kertoo vielä mielenkiintoisempaa:
”Quirinius, roomalainen senaattori, joka oli edennyt kaikkien julkisten virkojen kautta konsuliksi ja joka oli muutoinkin erittäin huomattava mies, saapui Syyriaan, jonne keisari oli lähettänyt hänet toimimaan tuon kansakunnan käskynhaltijana ja arvioimaan sen omaisuuden.”

Joten kuka vastasi Juudean asukasten (verotettavan) omaisuuden arvioijana ensimmäisen väestönlaskennan aikana? Aivan kuten Raamattu on koko ajan sanonut: Quirinius.

On myös Raamatun ilmoitusta vesittäen väitetty että tällaista väestönlaskentaa, joka vaatii henkilöiden kotikonnuilleen palaamista, ei muka olisi milloinkaan ollut.
Kuitenkin on löytynyt historiallisia tekstejä siitä että onkin ollut.

Esim. teksti v 104 jKr. väestönlaskennasta sisältää samanlaisen sanamuodon kuin evankeliumista löytyy:
"Egyptin prefektista Gaius Vibius Maximusista. ...on pakollista, että kaikki kotipaikkansa ulkopuolella asuvat miehet palaavat kotimaahansa, jotta väestölaskenta voidaan suorittaa. ... "

Myös 48 jKr. laskennasta on kirjattu ihmisten paluun kotimaahansa väestölaskentaa varten. Se kuuluu seuraavasti:
"Minä Thermoutharion yhdessä huoltajani Apolloniuksen kanssa vakuutin Tiberius Claudius Caesarille, että edellisessä asiakirjassa annetaan tarkka kuvaus paluumuuttajista, jotka asuvat kotitaloudessani ja että minun kanssani ei ole ketään muuta, ei ulkomaalaista, eikä Aleksandrian, ei vapaamielisiä, ei Rooman kansalaisia, eikä egyptiläisiä. Jos kerron totuuden, onko minulla hyvin, mutta jos väärin, päinvastoin. Tiberius Claudius Augustus Germanicuksen yhdeksäntenä hallitusvuonna. "

Mielenkiintoista huomata, että nämä kaksi väestölaskentatietoa vaativat henkilön palaamaan kotimaahansa rekisteröitäväksi ihan niin kuin evankeliumissakin.
Kaksi varhaisen kirkon johtajaa, Justin ja Tertullian, uskoivat myös, että väestölaskentarekisteri yhdessä Josephin ja Marian rekisteröinnin kanssa löytyy Augustus Caesarin hallinnon virallisista asiakirjoista. He mainitsevat kirjoituksissaan, että jos joku kyseenalaistaa Herran neitsyt syntymän, heidän tulee mennä ja itse tarkistaa Rooman valtion kirjanpito.

Tämä raamatunkohta on yksi niistä joita väärin lukemalla on päästy sanomaan Raamattua faktatiedoiltaan epäluotettavaksi.
Osasyyllisenä epätarkka suomennos.
Kun on luettu niin että tässä muka väitettäisiin:
A: että tämä verollepano olisi ollut ensimmäinen historiassa, että Augustus muka olisi keksinyt verotuksen. Mitä tietenkään ei ollut. Onhan jo Vanhan Testamentin puolellakin lukuisia mainintoja veronkannosta.
B: että roomalaiset olisivat jotenkin onnistuneet laajentamaan veronkantoaan kirjaimellisesti koko maailmaan Tyynenmeren saaria myöten.

Raamatussa sanat eivät aina tarkoita kirjaimellisesti mitä lingvistisesti tarkoittavat. Tässä yhteydessä ”koko maailma” oli aikakauden sanonta, joka käsitti roomalaisten hallitsemat alueet.

Mitä taas verotukseen tulee, lause alkukielisesti luettuna tarkoittaa että tämä veronkanto oli Augustuksen (tai Kyreniuksen) hallintokauden aikana ensimmäinen. Siis ensimmäinen Augustuksen määräämä.

Sitten vielä että vaikka suomenkielinen käännös kääntää huomion veroihin, niin kreikan- sekä arameankielisessä tekstissä ei oikeastaan edes puhuta verotuksesta vaan kirjautumisesta/ väestönlaskennasta/rekisteröinnistä (joka tosin tietenkin liittyi verotukseen, mutta myös sotilaskutsuntoihin – jälkimmäinen tarkoitus ei tietenkään kohdistunut juutalaisiin kun eihän niitä rooman armeijaan otettu.)

Kiinnostavaa, että samaa sanajuurta olevaa sanaa käytetään Raamatussa myös Taivaan Kirjoihin kirjautumisesta.

Mutta mitä verotukseen tulee, niin tästä nimenomaisesta verotuksestakin Josefus kertoo mainiten Juudas Galilealaisen verokapinan v. 6 jKr. ”oli sen Juudaksen jälkeläinen … joka oli taivuttanut suuren joukon juutalaisia kieltäytymään veronmaksusta, kun Qirinius oli lähetetty verottamaan Juudeaa.”

Tästä Juudas Galilealaisesta Josefus kertoo että murtautui Sepforiksen kaupungin asevarastoon ja oli messiaaksi julistautuneen rosvopäällikkö Hiskian pojanpoika.
Miekkonen mainitaan Raamatussakin: Ap.t. 5:37 ”…Juudas, galilealainen, verollepanon päivinä…”

Mutta eikös Jeesus syntynyt ennen vuotta 6 jKr?

Tämän laajuinen verollepano oli sen verran iso hanke, ettei sitä hetkessä eikä toisessakaan suoritettu, vaan ensin toimitettiin kansan kirjautuminen ja omaisuuden kartoitus ja vasta sen jälkeen koitti varsinainen veronmaksun aika. Koko operaatioon kului helposti sen päälle kymmenenkin vuotta.

Joten loogista ja uskottavaa on, että se kirjautumisosio alkoi Jeesuksen syntymän aikoihin ja kun se oli saatu valmiiksi ja joka iikka arkistoihin merkityksi, veronkeruu sitten v. 6 jKr, johon mennessä se Juudas Galilealainenkin oli saanut koottua joukkoja verokapinaan – joka tietenkin päättyi huonosti kapinallisten kannalta, kuten Luukaskin Apostolien teoissa sanoo.



-Ulla Rautiainen-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti