maanantai 8. toukokuuta 2017

Portonpalkoista


5 Moos 23:18 Älä tuo portonpalkkaa äläkä koiranpalkkaa Herran, sinun Jumalasi, huoneeseen lupauksen suoritukseksi, sillä molemmat ovat kauhistus Herralle, sinun Jumalallesi.

(Koiralla tarkoitetaan, kuten tätä edeltävästä jakeesta näkyy haureellista pyhäkköpoikaa, eli miesprostituoitua.)

Mikseivät seksityöläisten tienestit kelpaa Herralle? Ovatko prostituoidut niin saastaisia että heidän rahansakin saastuttavat temppelin? Siirtyykö haureellisista käsistä iljettäviä demoneja kolikoihin ja kolikoiden kautta pyhään paikkaan? Ja jos portto tulee temppeliin tekemään lupausta synnillisen duuninsa lopettamisesta ja haluaa päästä entisestä elämästä muistuttavasta rahastakin eroon eikö ole järkevämpää antaa ne papeille kuin heittää järveen?
Eihän raha haise?
Eikö pahallakin tavalla tienatulla rahalla voisi tehdä hyvää?
Ei voisi.
Koska:

Käsittääkseni tämä käsky on suunnattu enemmän epäluottamuslauseeksi temppeliä kuin porttoja kohtaan.
Sillä huomaa: jakeessahan ei kielletä porttoa eikä pyhäkköpoikaa tulemasta temppeliin, vain heidän rahansa eivät kelpaa.
Ilman tätä kieltoa papit saattaisivat ottaa kaikki tarjotut rahat vastaan ja mitähän siitä sitten seuraisi?

Siitä seuraa sitä, mitä Laura Maragnani & Isoke Aikpitanyin kirjassa Musta, kaunis ja kaupan kerrotaan.
Kirja on tosielämän kuvaus köyhistä afrikkalaisista tytöistä ja pojistakin, joita huijataan Eurooppaan lupauksilla hyvistä työpaikoista vaikkapa kotiapulaisina tai kaupan myyjinä, mutta jotka päätyvät seksiorjiksi.

Homma menee näin: sinut omistava parittaja kertoo että olet hänelle velkaa matkasta, ruoasta, asunnosta, paikasta bordellissa tai kadunpätkästä, jossa seisot etsimässä asiakkaita. Velkaa voit maksaa tekemällä duunia. Duuni on seksityötä, ei mitään muuta.
Velka on valtava ja sitä kerääntyy lisää enemmän kuin ehdit ikinä duunilla tienata.
Jos kieltäydyt maksamat velkaa, parittaja tai hänen apulaisensa hakkaavat sinut.
Muutaman kerran, sitten he tappavat sinut.

Jos suostut hakattavaksi tai tapettavaksi mieluummiin kuin huoraamaan, he hakkaavat ja tappavat Afrikkaan jääneen perheesi. Seksibisneksen verkosto ylettyy kaikkialle. He tietävät missä sinulle rakkaat ihmiset ovat ja kostavat heille.
Jos haet apua viranomaisilta, sinut heitetään ulos maasta laittomana maahantulijana. Äläkä luule, että sinulla on paluuta kotiin. Sinä olet ollut perheesi ainoa tulonlähde, eivätkä he pidä siitä, ettet enää ole Euroopassa lähettämässä heille rahaa. Ja vaikka he ottaisivatkin sinut vastaan, on siellä vastassa myös parittajasi apurit, ne jotka hakkaavat ja tappavat.

Mitä tällä on tekemistä temppelin kanssa?
Tätä:

Kirjassa kuvataan Euroopassa toimivaa afrikkalaista kristillistä kirkkoa. Monesti tytöt ahdingossaan yrittävät hakea apua sieltä.
Näin siinä käy:

”Pappina ei ole juuri koskaan oikea pappi. Afrikassa voi toimia pappina, kunhan omistaa Raamatun, ja jos päättää olla Jumalan mies, kuka estää?
Eurooppa on täynnä sellaisia pappeja.
Pappi on tietenkin aina yhtä mieltä ”mamanin” (tytön omistavan parittajan) kanssa. Tytöt menevät papin luo pyytämään neuvoja, ja mikäli heillä on paha olla, pappi laskee kätensä heidän päänsä päälle, ja jos he pyytävät apua, hän sanoo: Minkäs teet, se on Jumalan tahto. Itsensä myyminen on paha juttu, mutta lupauksiensa (velan maksusta) rikkominen on sekin erittäin paha. Rukoilkaamme yhdessä. Osoita katumusta. Ja muista, että meidän Isämmekin sanoo, että velka on maksettava.
Niinpä tytöt maksavat velan, ja lisäksi he maksavat vielä kirkollekin.
Joka sunnuntai pappi pyytää tyttöjä antamaan rahaa Jumalalle. Hän sanoo: Kaikki maksetaan vielä takaisin moninkertaisesti. Genovan Rosemary antaa peräti kymmenen prosenttia ansioistaan kirkolle, hän todellakin antaa ruoan suustaan.”

Prostituoiduista on tullut tärkeä tulonlähde tälle kirkolle. Raha korruptoi ja korruptoitunut asettuu sen tahon puolelle, joka lupaa rahantulon jatkuvan.
Sulkee silmänsä tyttöjen kärsimyksiltä.
Painostaa näitä jatkamaan sitä, mistä nämä saavat rahansa, jota antavat kirkolle
Jotkut papit ovat menneet oikeuteen asti puolustamaan parittajia ja todistamaan tyttöjä vastaan.

Jos kirkko siis ottaa seksibisneksellä tehtyä rahaa vastaan, se helposti kääntyy seksibisneksen mahdollistajaksi, parittajien apuriksi pitämään tyttöjä orjuudessa. Sen sijaan, että aktiivisesti auttaisi tyttöjä pakenemaan parittajiaan, toimittamaan hyväksikäyttäjiä vankilaan, purkamaan seksibisneksen rakenteita.

Siksi portonpalkkoja ei saanut tuoda Herran temppeliin.

Kuulostiko kaikki tämä liian rajulta? Lue Laura Maragnani & Isoke Aikpitanyin kirja Musta, kaunis ja kaupan. Se ei ole keksitty tarina. Ne ihmiset ovat todellisia ja tapahtumat oikeasti tapahtuneita.
Ja sitä tapahtuu edelleenkin.
Niin kauan kuin silmiä suljetaan eikä haluta tietää.
Ja varsinkin niin kauan kuin rahan alkuperää ei kysytä.


-Ulla Rautiainen-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti