perjantai 3. heinäkuuta 2020

Heprean pieniä sanoja


4 Moos. 22 luvussa kuvataan merkillinen tapahtumaketju. Jumala näyttää omituisesti soutavan ja huopaavan. 12 jakeessa kieltää Bileamia menemästä mooabilaisten mukaan, sitten 20 jakeessa käskee: "... nouse ja lähde heidän (Mooabin päämiesten) kanssaan...” Bileam lähtee, mutta 22 jakeessa Jumalan viha jo syttyy. Miksi Jumala suuttuu, kun Bileam tekee vain sen, mitä Jumala käski hänen tehdä?

Löysin eräältä nettisivulta yhdenlaisen selityksen, että vastaus löytyisi kahdesta (raamatullisen) heprean pienestä sanasta. Tuossa linkissä: https://myhebrewwords.wordpress.com/2014/03/07/1-%d7%90%d7%aa-et-the-most-common-word-in-the-hebrew-language/?fbclid=IwAR06J1KirE-mhIW3XmhkAqCu9aNCCo-mTye6kSws7kI6Oh6PkFwCY-u-YGk

Ensimmäisessä kiellossa mukaan menemisestä Jumala käyttää sanaa עם.
Kun Jumala käskee Bileamin menemään, on lauseessa eri sana: את.
Mutta kun Bileam todella menee, kanssakulkemista kuvataan sanalla עם.
Tässä on se ero, että kun käytetään sanaa עם, se ei ole vain joukon jatkona tallustamista vaan viittaa perusteellisempaan identifioitumiseen, samaistumista yhdeksi heistä, heidän tapojensa ja mentaliteettinsa omaksumista (mm. osallistumista epäjumalanpalvelukseen).
Ja se on se, miten Bileam tosiasiassa mooabilaisten mukana kulkee.
Joka ylittää törkeästi Jumalan antaman ohjeistuksen: ”tee vain se, mitä minä sinulle sanon”.
Kun ei taatusti sanonut että osallistupa epäjumalanpalvelukseen.

Tämän näyttää jae 40: ”Balak teurasti uhriksi nautoja, lampaita ja vuohia ja toimitti osan niistä Bileamille...” (-92 raamatunkäännös on tässä jakeessa samoin kuin hepreassa, toisin kuin 33/38 Raamattu, joka jättää mainitsematta teuraiden olleen uhrieläimiä.)

Eivätkä ne ole niitä uhreja, joita seuraavana päivänä uhrataan Herran alttarille, koska niitä aletaan siinä vasta hankkimaan (ja vaikka olisivatkin olleet Herran uhria varten, niin Bileamin eikä mooabilaisten päämiehien ei olisi ollut lupa syödä niitä koska eivät olleet leeviläisiä pappeja). Edellisenä iltana oli siis pidetty epäjumalanpalvontabileet, johon Bileamkin osallistui ainakin ottamalla uhrilihat vastaan.

Kun Bileamin tarina etenee eteenpäin Raamatussa, sanotaan se useammankin kerran jo suoraan että epäjumalanpalvelijahan tämä oli. Viimeisenä kertana Ilmestyskirjassa, jossa kerrotaan Bileamin opettaneen: ”Baalakia virittämään Israelin lapsille sen viettelyksen, että söisivät epäjumalille uhrattua ja haureutta harjoittaisivat.”

Siinä onkin opetusta nykykristityllekin. Herra ei käske eristäytymään jumalattomista ihmisistä (kuinka jostain piilosta voisimme evankelioida heitä?) mutta jumalattomien jumalattomuuksiin ei tule yhtyä.
Voimme kulkea heidän kanssaan, mutta emme heidän kaltaisinaan.

Bileamista enemmän: https://linnunratakirkkonikattona.blogspot.com/2019/07/bileam-beorin-pojan-valinta.html


-Ulla Rautiainen-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti