Raamatussa kerrotaan
Jeesuksen aloittaneen julkisen toimintansa noin kolmikymmenvuotiaana.
Siitä eteenpäin selostetaan suhteellisen tarkasti, aikaisemmat
vaiheet taas katoavat salaperäisyyden verhon taakse. Raamattu ei
anna juurikaan vihjeitä, mitä ihmiseksi syntyneen Jumalan pojan
varhaisempiin vuosiin kuului. On vain yksi yksittäinen välähdys
kaksitoistavuotiaan temppelissäkäynnistä. Sen jälkeen ei taas
mitään. Suorastaan ärsyttävän uteliaisuutta herättävää. Ei
hyvään tarinaan saisi jättää näin huutavia juoniaukkoja.
Luonnonlaki on, että
tyhjiöillä on taipumusta täyttyä. Niinpä puuttuviin vuosiin on
aikojen kuluessa ilmaantunut mitä erilaisimpia tarinoita. Joissakin
tarinoissa nuori Jeesus tekee huomiotaherättäviä ihmeitä jo
pikkunappulasta lähtien, joissakin reissailee huolettomana
nuorenamiehenä pitkin ja poikin maailmaa aina Intiaa ja
Britteinsaaria myöten, joissakin kätkeytyy erämaan hurskaiden
joukkoon viisautta oppimaan ja opettamaan.
Jotenkin näistä tarinoista
tulee mielikuva, että ne kertovat enemmänkin niistä haaveista,
millaiseksi Jumalan johdatuksessa olevan elämän toivottaisiin
omallakin kohdalla kehkeytyvän. Silmiinpistävän yhteistä näille
tarinoille on, että Jeesus on niissä välttänyt taviselämän
raskaat ja tylsät arkielämän ongelmat ja velvollisuudet. Vapaana
maailmaa kiertelevää tai erämaafilosofien joukossa syntyjä syviä
pohdiskelevaa poikamiestä ei perhehuolet rasita ja pieni
ihmeidentekijä häpäisee vastustajat ja saa haluamansa sormia
napsauttamalla. Eikö jokainen ainakin salaa toivo elämäänsä
ainakin jotain tämänkaltaisia elementtejä?
Mutta mitä ovat faktat?
Argeologit arvioivat
Nasaretin olleen rutiköyhä mitätön kyläpahanen, jonne ei
johtanut kunnollista tietäkään. Yhden huoneen savitaloihin
ahtautuneet asukkaat sinnittelivät haalien elatustaan mistä
kykenivät tehden tilapäistöitä lähialueilla ja eläen
omavaraistaloudessa. Jokaisella oli pieni peltotilkku ja muutamia
eläimiä. Nasaretin vähäpätöisyydestä kertoo, ettei siitä ole
mitään Uuden Testamentin ulkopuolista mainintaa ennen kuin
Jeesuksen oleskelu teki paikasta kuuluisan.
Huono maine Nasaretilla
aikalaisten mielissä näyttää olleen. Voiko Nasaretista tulla
mitään hyvää, letkauttaa Natanael ilmeisesti yleisesti käytetyn
lentävän lauseen kun Jeesus esitellään hänelle (Joh. 1:46).
Sivistyken ulottumattomissa kyyristelevien takapajuloiden
kurjalaisilla on kaikkialla maailmassa taipumusta käyttää
selviämiseensä senkaltaisia luovia ratkaisuja, jotka eivät
kunniallista mainetta kasvata.
Perhe, jossa Jeesus kasvoi,
ei ollut mikään pieni. Neljä veljeä mainitaan nimeltä ja sisaret
monikossa, joten heitäkin oli vähintään kaksi (Mark.6:3).
Jeesuksella oli siis ainakin kuusi sisarusta, todennäköisesti
enemmänkin. Protestanttisen raamatuntulkinnan mukaan Jeesus oli
heistä vanhin. Katolisen tulkinnan mukaan Marian ikuisen neitsyyden
selitykseksi mainittujen veljien ja sisarten sanotaan olleen peräisin
Joosefin aikaisemmasta avioliitosta, ja näin ollen nuorimmalle
veljelle mahdollistetaan vastuista vapaat nuoruusvuodet.
Kuvitellaanpa tässä
kuitenkin protestanttisen tulkinnan mukaisia olosuhteita.
Joosefista, Jeesuksen
kasvatusisästä on viimeinen maininta kun Jeesus on
kaksitoistavuotias (Luuk. 2: 42-51), sen jälkeen hän katoaa
kerronnasta. Ristillä ollessaan Jeesus luovuttaa äitinsä
opetuslapsensa huolehdittavaksi (Joh.19: 26-27), joka viimeistään
kielii, ettei Marian aviomies enää ole mukana kuvioissa. Joosef
siis on kuollut jossain Jeesuksen kahdentoista ja kolmenkymmenen
ikävuoden välillä.
Se on ollut katastrofi
Marialle; jäädä leskeksi ison lapsilauman kanssa. Kuka nyt
hankkisi elantoa, suojelisi perhettä, tekisi kaikki miesten työt?
Kysymys ei ollut pelkästään elannon tienaamisesta, vaikka sekin
oli jo järisyttävän iso asia aikana, jossa vaimo oli sidottu
kotiin lasten luo ilman suurempia mahdollisuuksia tienata koko
perheelle riittävää tilipussia. Kyse oli myös siitä, että
syvästi patriarkaalisessa maailmassa, jossa miesten ja naisten
roolit on jyrkästi eroteltu toisistaan, on monia käytännön
asioita, joita nainen ei yksinkertaisesti voi hoitaa.
Tähän asiantilaan saattaa
viitata Jeesuksen kertoma vertaus väärämielisestä tuomarista
(Luuk. 18: 2-8); ehkä tuomarin nihkeys ottaa leskivaimon asiaa
hoitaakseen johtui siitä, että nainen yritti suoraan asioida
tuomarin kanssa sen sijaan, että olisi lähettänyt jonkun
miespuolisen edustamaan itseään ja puhumaan puolestaan niinkuin
tapa olisi ollut. Sattuuhan nykyäänkin maissa, joissa naisten asema
on heikko että naisen yrittäessä tehdä poliisiasemalla
rikosilmoitusta päätyykin pilkanteon kohteeksi eikä hänen
ilmoitustaan kukaan ota vastaan. Tällaisissa kulttuureissa asioiden
toimittaminen ilman miestä käy hyvin hankalaksi.
Ei ihme, että Jeesus
monessa opetuksessaan puhui leskien ja orpojen ahdingosta: hän oli
itse elänyt perheessä joka koostui leskestä ja orvoista ja tiesi
omakohtaisesti ahdingon, johon perheenisän kuolema varsinkin jo
ennestään köyhän perheen syöksee.
Isän kuoleman jälkeen
vanhimman pojan odotettiin astuvan isän saappaisiin ja ottavan sen
vastuun, mikä perheen päälle kuului. Jos tähän asti Joosefin
kanssa työskentely oli enemmänkin ollut tämän ammatin
opettelemista, nyt sitä oli tehtävä tosissaan. Jos sisarusten
kanssa oleminen oli ollut enemmänkin leikkimistä näiden kanssa,
nyt oli oltava heille isän korvikkeena. Oli poika kahdentoista tai
kolmenkymmenen, oli hänen otettava aikuisen miehen vastuu ja työt
hoidettavakseen.
Raamattu ei kerro, mitä
tapahtui. Jää kuvitelmien varaan, mitä Jeesus nämä vuodet teki.
Minä kuvittelen sen näin.
Kuvittelen, ettei Jeesus
edes yrittänyt väistää vastuutaan. Minun kuvitelmissa Jeesus eli
oikein ja hyvin niin kuin sen ajan yhteiskunnassa vastuunsa tuntevan
ihmisen tuli elää. Ei hän paennut maailmanmatkaajaksi jättäen
perheensä oman onnensa nojaan eikä sulkeutunut minkään
uskonnollisen kuplan sisään ”elämään taivaallisissa”
tavalla, johon eivät arkielämän vastuut ja velvollisuudet
mahtuneet.
Osaan sensijaan kuvitella,
kuinka Nasaretin nuorimies hiki päässä ja jalat savessa kuokki
peltoa, hakkasi halkoja, lypsi vuohia, juoksenteli pitkin
vuorenrinteitä etsimässä karanneita lampaita ja lapioi tyhjäksi
pihan perällä olevan huussinkuopan silloin kun ei ollut rakentajan
töitä tekemässä. Organisoi perheen toimintaa, opetti ja kasvatti
sisaruksiaan, pyyhki räkäneniä, suojeli siskojaan naapurin poikien
kiusanteolta, meni väliin veljien tappeluihin ja sai välillä
itsekin turpiin näiden kyllästyttyä isoveljen kurinpitoon.
Ja varmasti auttoi äitiään
tekemällä sellaistakin, mitä ei miesten töiksi laskettukaan.
Senverran reippaasti hän jäykkiä sukupuolirooleja myöhemminkin
rikkoi, että voi kuvitella hänen nähneen naisen ylenmäärin
taakoitetun osan ja jo kotonaan yrittäneen äitinsä kohdalla
helpottaa sitä.
Tekemistä siis riitti,
vaikka ahersi aamuvarhaisesta iltamyöhään perhettään palvellen.
Ei ihmekään, että julkisen toimintansa aikanakin hänellä vielä
oli tapana herätä ennen auringonnousua rukoilemaan. Ehkä hänellä
ei näinä vuosina ollut mahdollisuutta ottaa omaa aikaa muulloin
kuin aamuyön tunteina kaikkien muiden vielä nukkuessa.
Joskus on ihmetelty, miksi
Jeesus odotti niinkin myöhään julkisen toimintansa aloittamista.
Ehkä juuri siksi, että hänen oli odotettava, kunnes sai hommattua
sellaiset työpaikat veljilleen että pärjäävät omillaan ja
neuvoteltua turvalliset avioliitot sisarilleen – ja tuskin heitä
ennenaikojaan lapsimorsiamiksi työnsi omaa vapautumistaan
jouduttaakseen, vaikka se siinä kulttuurissa olisikin ollut
mahdollista. Perheen päähuoltajana hän ei voinut lähteä kotoaan,
ennen kuin nuorimmankin sisaruksen asiat olivat kunnossa.
Ja tämä tilanne myös
selittää, miksei Raamatussa kukaan ihmettele että Jeesus on
poikamies vielä kolmekymppisenä. Sidottuna ison perheen huoltajaksi
ei hän ilmankaan tietoisuutta jumalallisesta kohtalostaan olisi
voinut avioitua ja omaa perhettä perustaa ennen kuin pääsi
sisaruksiensa huoltovastuusta. Kuinka köyhällä miehellä olisi
ollut varaa kahden perheen elättämiseen?
Näyttää siltä, että
Jeesus huolehti perheestään liiankin hyvin. Raamatussa on kohtaus,
jossa Jeesuksen äiti ja veljet tulevat noutamaan aikuista poikaa
takaisin kotiin (Mark. 3: 21, 31-35). Tulee mieleen, oliko
kotiinpalautuksen motiivina pelkästään huoli isoveljen
mielenjärkkymisestä hänen yhtäkillisesti heittäydyttyä mitä
omituisempaan toimintaan, vaan myös itsekäs toive että isoveli
edelleenkin jatkaisi vanhenevasta äidistään huolehtimista kotona,
eikä muiden sisarusten tarvitsisi vaivautua siinä asiassa. Että
kun oli ennenkin tehnyt sitä, niin joutaisi jatkamaan samaan
malliin. Naimaton veli olisi erittäin hyödyllinen koko suvun
ilmainen palvelija.
Tämä näkökulma
selittäisi Jeesuksen oudon vastauksen,että kaikki hänen
seuraajansa ovat hänen äitejään, veljiään ja sisariaan. Hän
siis sanoo, ettei häntä voi omia pelkän yhden suvun
hyödynnettäväksi, vaan hän on laajentanut palvelustehtävänsä
koko ihmiskuntaan ja aikoo nyt huolehtia kaikista seuraajistaan niin
kuin aikoinaan huolehti äidistään ja sisaruksistaan.
Tähän viittaa myös se,
mitä ristillä tapahtuu. Kuolemaa tekevä Jeesus luovuttaa äidistään
huolehtimisvastuun opetuslapselleen sensijaan – niinkuin
luonnollisempaa olisi – jollekin veljistään. Veljet eivät
ilmeisesti ole hirveän halukkaita sitoutumaan vanhenevan äitinsä
turvaksi.
Jeesus hoiti perhevastuunsa
silloin kun sen aika oli, mutta nyt hänen tehtävänsä oli siirtyä
eteenpäin.
Joka on vähässä
uskollinen, pannaan paljon haltijaksi. Ensin oli perhe huollettavana
ja opetettavana, sitten jo kohta parhaimmillaan monituhatpäinen
ihmisjoukko ympärillään, joka sekin piti kyetä huoltamaan ja
pitämään järjestyksessä ettei se villiintyisi ympäristöä
häiriköiväksi ja ryöstäväksi bandiittilaumaksi. Kyllä kai hän
maailman luojana ryhmänhallintaa osasi, mutta hänen periaatteenaan
oli itsekin suostua kaikkeen siihen, mitä seuraajiltaan edellytti.
Ei hän olisi opettanut lähimmäisistä huolehtimista, ellei olisi
itse tehnyt sitä.
Jaakobin ja Juudaan
kirjeistä välittyy mielikuva, kuin kuulisi suoraan Jeesuksen
opetusta, niin samankaltaista se on Jeesuksen puheisiin
evankeliumeissa. Nämä Jeesuksen kaksi veljeä eivät kuitenkaan
olleet hänen opetuslastensa joukossa. Ilmiselvää kuitenkin on,
että Jeesuksen sisarukset kuulivat kaikki samat opetukset paljon
ennen hänen varsinaisia opetuslapsiaan omassa kodissaan isoveljen
pitäessä heille opetus- ja hartaushetkiä. Kun he Jeesuksen
kuolleista nousemisen jälkeen havahtuivat älyämään kuka
oikeastaan oli tämä heidän kotoisa isoveljensä, jonka kanssa oli
leikitty ja työtä tehty, itketty ja naurettu, joka oli opettanut
heidät lukemaan ja kirjoittamaan, Tooraa tuntemaan ja rukoilemaan,
oli heillä kaikki sama minkä apostolitkin tiesivät hyvässä
muistissa ja ehkä enemmänkin. He olivat eläneet pitempään ja
läheisemmin hänen kanssaan.
Tämän kirjoitelman
tarkoituksena on tasapainottaa mielikuvaa Jeesuksen maallisen
elämänsä aikana suorittamasta palvelutyöstä. Liian helposti
näemme vain julkisen toiminnan ja saamme mielikuvan, että oikea
hengellinen työ on sitä, mitä tapahtuu seurakuntien estradeilla
yleisön edessä.
Suurimman osan elämästään
Jeesus kuitenkin käytti samassa arkisessa aherruksessa kuin kaikki
köyhät suurperheelliset. Joka tahtoo suurin olla, olkoot kaikkien
palvelija toteutui hänen elämässään kirjaimellisesti. Olihan hän
varsin ikävässä asemassa. Naimattomana hän ei saanut seksuaalisia
iloja eikä perheenisännälle kuuluvaa arvostusta yhteisössä, joka
piti miestä oikeastaan aikuisena vasta kun tämä oli avioitunut,
mutta perheen vanhimpana miespuolisena kaikki vastuu perheestä
kuitenkin kaatui hänen päällensä.
Olkoon tämä kirjoitus myös
lohdutuksena kaikille arkiaherruksen väsyttämille ihmisille, joista
tuntuu että elämä ”vain” kotoisia velvollisuuksia suorittaen
valuu hukkaan. Älkää huoliko, olette tekemässä juuri samaa,
mihin Jeesuskin isoimman osan maallisesta elämästään käytti.
Vaikkei jumalallisessa johdatuksessa oleva elämä kehkeytyisikään
seurakunnan edessä palavasti saarnaavaksi lavaleijona-evankelistaksi
tai kaukomailla seikkailevaksi lähetystyöntekijäksi, olette silti
tekemässä ihan oikeaa ja jumalallista Herran palvelutyötä.
-Ulla Rautiainen
-Ulla Rautiainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti