”Heprean kielessä on kaksi sanaa varkaalle, gazlan ja ganav. Ganav varastaa huomaamattomasti, gazlan näkyvästi. Gazlan ei välitä ihmisistä sen enempää kuin Kaikkivaltiaastakaan. Hän tekee syntiään avoimesti ja peittelemättä. Ganav pelkää ihmisiä, joka näkyy siinä tosiasiassa, että hän tulee huomaamatta, mutta hän ei välitä Kaikkivaltiaasta.”
Tästä nyt innoittua pohtimaan, kumpi
on törkeämpää rötöstelyä, gazlan vaiko ganav?
Äkkiä ajatellen voisi funtsia, että
gazlan on näistä se röyhkeämpi, koska julkeuttaan ei rikoksiaan
edes välitä peitellä. Näyttää pitkää nenää hillitsemään
pyrkiville ja heittää piutpaut niin ihmisten kuin Jumalankin
tuomioille. Varsinaista hävyttömyyttä.
Ganavin lkitöiden salailut kuitenkin
osoittavat pelkoa sanktioista. Eli tunnustaa ja kunnioittaa
tuomiovoiman mahtia ylitsensä. Ja ymmärtää, että teko on
rankaisun väärti.
Kysymyksestä saa kuitenkin
mutkikkaamman, jos ajatellaan teologisesti.
Koska vastaushan riippuu näkökulmasta,
miltä taholta asiaa katsotaan.
Edellinen ratkaisu on
ihmisnäkökulmainen. Ganav huomioi ihmisten reaktiot ja välttää
psykopaatin diagnoosin toisin kuin gazlan-röyhkimys. Se että
piittaa, mitä muut hänestä ajattelevat, saa ganavin vaikuttamaan
sympaattisemmalta.
Jumalalähtöisesti ajatellen tästä
tulee hankalampaa. Lähtökohta kun on sama; kumpikaanhan näistä ei
pelkää Jumalan tuomiota. Jos pelkäisi, niin ei rötöstelisi
lainkaan.
Yksinkertaisin selitys voi tietysti
kummallakin olla, etteivät pidä Taivaallista Prinsiippiä
huomionarvoisena, koska eivät pidä sellaisen olemassaoloa
todennäköisenä.
Mutta oletetaan, että pitävät.
Silloin asia kääntyy kerrassaan
toisenmoiseksi. (Monet asiat kääntyvät toisenmoisiksi, kun otetaan
Jumala huomioon.)
Gazlan talloo lucifermaisella
ylpeydellä niin ihmisten kuin Jumalankin lait jalkoihinsa ja sylkee
silmille mahdollisuutta, että kumpikaan näistä voisi rankaisuja
hänelle toimittaa.
Ei hyvä, kysyttiinpä sitten ihmisiltä tai
Jumalalta.
Mutta entä ganav? Hän on
peittelyhommillaan tunnustanut ihmisten vallan rankaista, jos synnit
tulisivat ilmi. Täytyy hänen kuitenkin tietää, että Jumalalta
mitään ei voi salata, mutta se ei häntä pysäytä. Ganav siis
pelkää ihmisiä, muttei Jumalaa.
Ei todellakaan hyvä, sillä eikö ole
suurempi loukkaus Jumalaa kohtaan kun näkee vaivaa piilottaakseen
ilkityönsä ihmisiltä, mutta ei arvota Jumalaa sen pätöiseksi,
että pelätä pitäisi? Käytännössä nostaa ihmiset Jumalan
yläpuolelle ja tärkeämmäksi tekijäksi. Niin että ihmisten
mielipide kiinnostaa, mutta Jumalan ei.
Gazlan sentään pitää itselleen
ihmiset ja Jumalan samalla viivalla ja kohtelee samalla tavalla.
Ganav alentaa Jumalan ihmisten
alapuolelle ja vähemmän tärkeäksi.
Joten näin ajateltuna aikaisempi arvio
heittääkin päälaelleen. Ganavin majesteettirikos onkin
huimaavasti gazlania törkeämpi.
Kuten rabbi Y.Nachanoni sanoo:
”Jos ihminen tekee syntiä salassa, se on sama kuin heittäisi pois Pyhän Hengen ja tietoisesti näyttää, ettei Kaikkivaltias näe ja seuraa maailmaa”.
Tästä tuleekin mieleen äskeinen
Ristin Voitossa ollut Mika Yrjölän kirjoitus, jossa hän pyytää
anteeksi herätysliikkensä sisällä tapahtuneita väärinkäytöksiä: https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/paakirjoitukset_/vainojen_uhrit/
Tämä on merkittävä suunnankorjaus
uskonyhteisön vaikuttajalta. Takavuosina kun pääintressinä
ennemminkin on ollut pitää kulisseja ihmisten suuntaan
katseenkestävinä ja (ainakin yrittää) lakaista ikävät asiat
näkymättömiin.
Mutta jos seurakunta vaikenee ja piilottelee keskuudessaan tapahtuneita väärintekoja, niin se on tämmöinen ganav-tekijä, joka luulee, että asiat ovat hyvin, jos onnistuu salaamaan ikävät jutut ihmisiltä. Ganav-seurakunta ei ajattele (tai piittaa) että Jumala kuitenkin näkee kaiken, ja että vaikka väärinteot pidettäisikin ihmisiltä piilossa, niin Jumalan takia ne pitäisi kuitenkin selvittää.
Mutta jos seurakunta vaikenee ja piilottelee keskuudessaan tapahtuneita väärintekoja, niin se on tämmöinen ganav-tekijä, joka luulee, että asiat ovat hyvin, jos onnistuu salaamaan ikävät jutut ihmisiltä. Ganav-seurakunta ei ajattele (tai piittaa) että Jumala kuitenkin näkee kaiken, ja että vaikka väärinteot pidettäisikin ihmisiltä piilossa, niin Jumalan takia ne pitäisi kuitenkin selvittää.
Koska jos jollekin, niin seurakunnalle
pitäisi aina ja kaikissa tilanteissa ykkösintressin olla se, miltä
näytetään Jumalan silmissä.
Ja Jumalan alentaminen arvossa ihmisten
alapuolelle on uskonyhteisölle varsin takuuvarma tie menettää
Jumalan siunaukset.
-Ulla Rautiainen-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti