Eli o-soto-gari eli evankeliumi japanilaisella judosanastolla kerrottuna (mieheni Hannu on oppilastason korkeimman vyöasteen judoka) - eli ENKELEIDENNÄKIJÄSTÄ JUMALAN KANSSA PAINIJAKSI - eli tarina, jossa on moninkertaista petosta, keittotaitoa, enkeli-ilmestyksiä ja lopuksi otetaan randoria itsensä Elohimin kanssa.
Juttu kokonaisuudessaan löytyy
Genesiksestä.
Tiivistelmä:
Herra sanoo Rebekalle: "Kaksi
kansaa on sinun kohdussasi … vanhempi palvelee nuorempaa.”
Esau syntyy ensin, sitten syntyy
Jakob.
Ensinsyntynyt ei esikoisuuttaan
arvosta vaan myy sen keittolautasesta veljelleen, muttei pysykään diilissä kun
isä tarjoaa esikoissiunausta herkkuruokaa vastaan.
Tässä perheessä kunnon sapuska on
arvossaan.
Mutta äitikin osaa kokata ja
niillä eväillä saa pikkuveli huijattua siunauksen itselleen: ”… Kansat
palvelkoot sinua ja kansakunnat kumartakoot sinua. Ole veljiesi herra, ja
äitisi pojat kumartakoot sinua”, lupaa Isak-isä olettamalleen Esaulle.
Siunauksen sisältö Esaulle
kohdistettuna on vastoin Rebekan saamaa Herran ilmoitusta, joten ilmeisesti
Isak ei usko vaimonsa saamaa profetiaa, vaan pitää sitä akkojen joutavana
höpötyksenä (Raamatussa on monta tapausta, jossa miehet kieltäytyvät uskomasta
naisten saamia Herran ilmoituksia) mutta tässä siunaus osuukin Herran
tarkoittamaan kohteeseen koska oletettu Esau onkin valepukuinen Jakob.
Josta oikea Esau raivostuu niin
että Jakobin on henkensä edestä pötkittävä pakoon Mesopotamiaan.
Pakomatkalla Jakob näkee unessa
taivaaseen ulottuvat tikapuut ja enkeleitä ja vielä itse JHVH Elohiminkin ja
joutuu pelon valtaan.
Sitten aramilainen eno pettää
Jakobia mennen tullen sekä naimakaupoissa että palkanmaksussa. Kaksivaimoisen
ja kaksijalkavaimoisen Jakobin naiset taistelevat Jakobin rakkaudesta niin
kiivaasti että yksi lapsistakin nimetään Naftaliksi, koska "Jumalan taisteluja
(naphtulim Elohim) minä olen taistellut sisareni kanssa ja olen
voittanut".
Vaimojen käytyä taistelunsa on
Jakobin vuoro ottaa matsia Jumalan kanssa.
Siksikö? Siihen, mihin ajoit
vaimosi, tapahtuu nyt itsellesi?
Ensin tulee Elohimin enkeleitä
vastaan, josta Jakob sanoo: "Tämä on Jumalan sotajoukkoa" ja lopuksi
tulee se kuuluisa painimatsi, jonka tuoksinassa Jakob saa tärskyn lonkkaansa ja
uuden nimen.
"Päästä minut, sillä päivä
koittaa". Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa
minua". Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän
vastasi: "Jaakob". Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää
olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan (Elohim) ja
ihmisten kanssa ja olet voittanut". Ja Jaakob kysyi ja sanoi:
"Ilmoita nimesi". Hän vastasi: "Miksi kysyt minun nimeäni?"
Ja hän siunasi hänet siinä. Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel,
"sillä", sanoi hän, "minä olen nähnyt Jumalan kasvoista
kasvoihin (panim el-panim), ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut".
Mitäs tästä voisi ajatella?
Vaikka että:
A: Jumalan kohtaa ihmisiä
yllättävillä tavoilla. Jos tätä ei olisi Raamatussa, kuvittelisiko kukaan, että
tappelemalla?
B: Jakobin jumalakäsitys taisi
olla vähän vinksallaan. Eikä ihme, hänen elämäänsä sisältyi niin paljon petosta,
että sen täytyi vaikuttaa identiteettiinkin. Ihminenhän tahtoo peilata
jumalakäsityksensä oman identiteettinsä kautta ja sen mukaan miten tulee
kohdelluksi ja itse kohtelee muita ihmisiä.
Jakobin jumalakohtaamisissa näkyy
kehittyvä kaava. Ensin tikapuut, jossa ei vielä mitään uhkaa pitäisi olla,
mutta joka saa aikaan pelkoa, sitten sotajoukko ja lopulta ollaan jo
käsirysyssä, eli progressiivista aggressiota. Jumalahan tapaa puhua ihmiselle
sitä kieltä mitä tämä ymmärtää. Eikö rauhanomainen taktiikka tähän mieheen tehonnut?
Miten hän edes päätyi siihen
tappeluun? Raamattuhan ei taida kertoa – mikäli olen ymmärtänyt – kumpi teki
hajimen, kumpi hyökkäsi toisen kimppuun ja mistä syystä. Tajusiko Jakob edes
vielä painin alkaessa kenen kanssa oli tekemisissä ja asia valkeni vasta matsin
edetessä?
Oliko tämä opetus, että miten
kohtelet ihmisiä, niin kohtelet itse asiassa Jumalaa? Rusikoidessasi ihmisiä
mätätkin turpiin Jumalaa?
Vai oliko hänellä jo niin
piintyneenä tapana sekä turvautua salakähmäisiin petoksiin että odottaa
kaikilta petoksia, että tarvitsi vastaan jonkun, joka haastoi face-to-face
matsiin asioiden selvittämiseksi?
Kouristuksenomainen tarve
kontrolloida tilanteita että vasta kaaoksen vastaanottaminen salli vapauteen
tarttumisen?
Vanhat kansantarinathan ovat
pullollaan kertomuksia vihamiehistä, jotka kunnon rehellisen verissäpäin
tappelun tuloksena alkavat kunniottaa toisiaan, tekevät sovinnon ja rupeavat
sydänystäviksi.
Jumalahan pitää tämän ottelun
tasaväkisenä – antaa Jakobin jopa voittaa - vaikka asetelma on kuin kymmenennen
dan mustavöinen vastaan valkeavöinen. Tarvitsiko Jakobin psyyke iskunkestävän
harjoitusvastustajan jonka kanssa päästellä patoutuneita höyryjä ulos?
Siksikö painikaveri kesken
otteluntuoksinan kysyy Jakobin nimeä? Ei siksi ettei sitä tietäisi, vaan jotta
Jakob oivaltaisi että todellisuudessa käy taistelua oman egonsa kanssa. Että vaikka
jo ennen syntymäänsä oli saanut lupauksen asemastaan, ei ollut luottanut
Jumalan järjestelykykyyn vaan kumikatana oli itse orkestroida tilanteita. Että
nyt on aika vaihtaa do; sekä nimeä että identiteettiä että toimintatapoja. Että
ennen kuin siunausta voi saada, on sisäinen rauha saatava kuntoon.
Miten hän edes päätyi siihen
painimaan Jumalan kanssa? Ajatelkaa itse; jos Jumala ilmestyisi teille, mitä
tekisitte? Tulisiko mieleen hyökätä tappelemaan?
Jumala ainakin näyttää jo huutavan
”maitta”: "Päästä minut, sillä päivä koittaa", mutta Jakob hyväksyy
ipponiksi vain siunauksen eikä päästä irti vaikka on jo ukemissa lonkkakin
rikki.
Oliko Jakobin tapa suhtautua
Jumalaan kuin otteluvastustajaan? Rukoukset kädenvääntöä Jumalan kanssa, jossa
Jumala piti ensin lannistaa ennen kuin mitään saattoi kuvitella saavansa?
Siksikö hansoku ja isku lonkkaan?
Itsevarmuuteen kohdistuva kuzushi? Kysymyksenä: pelataanko sääntörikkomuksilla
vai ilman? Näytiksi että vasta siinä heikkoudessa jossa Jumalan on tunnustettu
korkeammaksi senseiksi voi siunauksen saada?
Ja siitä seuraava
irtipäästämättömyys ymmärrystä, ettei voi vanhassa identiteetissään jatkaa ja
on saatava siunaus joka vie uudestisyntyvään sieluntilaan?
Vastaavalla kiihkeydelläkö
meidänkin pitäisi takertua Jumalaan, vaikka lonkka- tai muutenkinrikkoisena ja
tavoitella Jumalalta ”uutta nimeä”?
Jota emme voi saada, ennen kuin
entisen vääryyteen perustuneen identiteettimme on Suuri itsestämme Ulkopuolinen
Voima niittänyt o-soto-garilla tatamiin ja olemme huutaneet Senseillemme
”maitta”, ”antaudun”.
PS: Ja tämän Senseimme ylösnousemuksesta voisi sanoa että hänpä jigoku jime -otteesta nousi vielä voittajaksi. Se jigoku-jime tunnetaan yleisimmin nimellä "helvetin kuristus" tai "krusifiksi". Nimi tulee muodosta jonka hyökkääjä muodostaa vastustajan kehon kanssa suorittaakseen kuristuksen.
-Ulla Rautiainen-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti