tag:blogger.com,1999:blog-6520605731936331624.post4553271191971532326..comments2023-11-09T07:43:06.990-08:00Comments on Linnunrata kirkkoni kattona: Maria Magdaleenaequnahttp://www.blogger.com/profile/09638074037354313647noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-6520605731936331624.post-80170714647751581452016-08-30T01:01:09.945-07:002016-08-30T01:01:09.945-07:00Tämän henkilön ympärille todellakin on kiertynyt v...Tämän henkilön ympärille todellakin on kiertynyt valtaisa määrä Raamatun ulkopuolista kerrontaa, josta on sitten vaikea sanoa, mikä on uskottavaa ja mikä tarustoa. Mielenkiintoistahan niihinkin tietysti on tutustua.<br />Riippumatta siitä, miten kirjaimellisen virheettömänä virallisen Raamatun kerrontaa pitää, tulee jokatapauksessa virhetulkintoja pelkästään lukijan ennakko-odotuksista. Pohdintani tarkoitus on nimenomaan osoittaa, kuinka samasta tekstistä eri ihmiset ymmärtävät eri asioita riippuen vaikkapa sukupuolensa tavasta katsoa asioita.<br />Tässä kirjoituksessa rajasin asian Maria Magdaleenan huoran maineen kyseenalaistamiseen ja siihen, mitä pelkästään Raamatusta hänestä löytyy. Tiedän, että Marian roolista on sen lisäksi olemassa muutakin kerrontaa. Olisi kuitenkin mennyt liian pitkäksi jutuksi ruveta perkaamaan kaikkea materiaalia. Ulla Rautiainennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6520605731936331624.post-23889590706902337402016-08-29T05:19:47.997-07:002016-08-29T05:19:47.997-07:00Kiinnostava postaus. Oletko törmännyt Maria Magdal...Kiinnostava postaus. Oletko törmännyt Maria Magdalenan evankeliumiin? Se sisältyneen jossain muodossa Raamatun apokryfikirjoihin ja se on julkaistu myös kirjassa Dunderfelt & Marjanen: Nag Hammadin kätketty viisaus - gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä. Hannele Koivunen on kirjoittanut englanninkielisen väitöskirjan aiheesta ja suomenkileisen teoksen Madonna ja huora (1995, 2. p, 2005, Otava.Se mitä tekstejä Uuteen testamenttiin ja Raamattuun sisällytettiin, on miesten tekemiin päätöksiin niistä teksteistä joita siihen mennessä, 300 - 500-luvulla, tunnettiin ja luettiin. Niistä on valittu, ja jo silloin tekstit olivat jo läpikäyneet lukuisia variaatiovaiheita, sillä kopiointi tapahtui käsin ja virheellisiä tulkintoja esiintyi. - Kun sitten 1940-luvulla löytyi valtva määrä kirjoituksia uuden testamenti kertomusten ajoilta, tekstejä joita Raamattu ei tunne tai tuntee vain viittauksena, näitä ei kuitenkaan ole edes ehdotettu liitettäväksi kristinuskon "pyhinä teksteinä" pidettyyn kokoelmaan. Anonymousnoreply@blogger.com